Портрети живописної колекції «Фундації ім. І. Садовського» з Львівського історичного музею в експозиційній діяльності Національного заповідника «Замки Тернопілля»
Ольга Поліщук
Анотація: У статті висвітлюється історія живописної колекції «Фундації ім. Ієроніма Садовського» з палаців міста Чорткова, Тернопільської області, які знаходяться на зберіганні у Львівському історичному музеї.
Ключові слова: Національний заповідник «Замки Тернопілля», Чортківський замок, живописна колекція, «Фундація ім. І. Садовського», Львівський історичний музей.
Особливо важливу роль у збереженні надбань минулого, в духовному розвитку нації, у розбудові її державності відіграють історико-культурні заповідники України. Вони є осередками активної науково-дослідницької і просвітницької діяльності, виховують високі почуття патріотизму та відповідальності за долю країни.
На сьогодні в Україні функціонує більше 60 історико-культурних заповідників державної та комунальної власності [6]. Достойне місце серед заповідників України займає Національний заповідник «Замки Тернопілля».
Національний заповідник «Замки Тернопілля» є провідним суб'єктом наукової діяльності та замкового туризму Тернопільщини, спадкоємцем Державного історико-архітектурного заповідника у місті Збаражі заснованого згідно Постанови Кабінету Міністрів України №78 від 8 лютого 1994 року у зв'язку із 400-річчям з дня народження Гетьмана України Богдана Хмельницького. 15 січня 2005 року №35/2005 Заповіднику надано статус Національного закладу і перейменовано у Національний заповідник «Замки Тернопілля» [15]. На даний час на балансі установи перебуває 11 замків Тернопільщини, які складають основну частину оборонно-фортифікаційних пам'яток регіону і є ключовими осередками замкового туризму області.
За час свого існування заповідник провів значну роботу із дослідження, збереження, реставрації та відновлення цілої низки пам’яток рухомої і нерухомої спадщини, а також налагодив наукову роботу і плідну співпрацю з низкою наукових та освітніх закладів України і зарубіжжя.
Особливої уваги заслуговує співпраця Заповідника з Львівським історичним музеєм міста Львова. У збірці портретного живопису Львівського історичного музею представлені художні пам’ятки, які датуються ХVІ-ХХ ст. Це одна з найбільших колекцій портретів серед львівських музеїв.
У колекції фондової збірки Львівського історичного музею зберігається чимало портретів з родових маєтків польської шляхти. Хронологічні межі створення фамільних портретів з цієї збірки – ХVIІ-початок XX ст. Авторство більшості творів залишається не встановленим, переважно це були місцеві художники, які жили та працювали на території Галичини, перебуваючи на службі у місцевих маєтках на запрошення власників, виконували певні замовлення та створювали копії родинних портретів для численних замків та палаців представників знаних родин та їх нащадків.
Сюди увійшли портрети, які входила до колекції Ієроніма Садовського, останнього власника Чортківського замку, який передав на депозит (річ передана на зберігання) кілька десятків портретів, що свого часу прикрашали інтер’єри Чортківського замку. На них зображені представники родин Потоцьких, Садовських та інших шляхетських родин [4, с. 6].
Живописна колекція з «Фундації ім. І. Садовського» розвинулася на основі родинних збірок Потоцьких - Садовських, власників Чорткова, з призначенням для подальшого створення Музею родини Садовських [7, с. 28].
Початок процесу її створення може бути віднесено до поч. ХVІІІ ст., коли дідичом міста був Стефан Потоцький, а в подальшому один з його синів - Іоахім Потоцький – староста львівський. Однак локалізувати хронологічно початок цього процесу неможливо, адже родина Потоцьких володіла Чортковом протягом тривалого часу з 1618 по 1777 роки. В подальшому місто належало родині Садовських, аж до смерті останнього представника по чоловічій лінії І. Садовського [8, с. 480]. В каталозі-альбомі «Український портрет XVІІ-XVІІІ ст.» йдеться мова, що збірка нараховувала близько 150 творів. З «Головного інвентарю» дізнаємося, що картин та портретів у «Фундації ім. І. Садовського» було 232 одиниці [12].
Ієронім Садовський помер у Львові 25 лютого 1861 року, його сестра Текля померла 24 лютого 1862, а 14 грудня 1867 року спадок отримала його племінниця Марія Борковська, дочка Пелагеї Садовської – сестри Ієроніма. По її смерті 2 вересня 1879 року, усе майно було передано на користь Закладу убогих у Чорткові [9, с. 4], якими керував конвент оо. Домініканців у Чорткові.
Однак, домініканці відмовилися приймати на себе керівництво фундацією. Тому, місцева влада спільно з архієпископом у Львові, рескриптом від 21 листопада 1892 року постановила, що керівництво здійснюватиме Згромадження Сестер Милосердя [10, с. 73].
В 1895 році у місті була заснована «Фундація ім. І. Садовського», при котрій діяли виховний заклад для молоді, школа, дім для престарілих [11, с. 174].
Фінансова неспроможність, байдужість і нехтування сучасників історичною цінністю зібрання для Чорткова в кінці XIX ст. стала початком кінця задуму I. Садовського. Цілісність колекції була порушена і вийшла за межі свого місця перебування і була передана до міських колекцій Львова.
Детально про перипетії стану збереження колекції поза Чортковом описує Петро Федоришин у книзі «Таємниці скарбів Садовських» [13, с.885-947].
На даний час у Львівському історичному музеї вдалось віднайти 44 портрети з «Фундації ім. І. Садовського». На підрамниках портретів містяться паперові етикетки, де вказані певні дані: номер твору, авторство, назва, розміри і, найголовніше, походження: «Dep. Fund. H. Sadowskiego». На окремих полотнах, зі звороту містяться чорнильні штампи: «FUNDACJA im. HIERONIMA SADOWSKIEGO». Умовно ці портрети можна поділити на три групи. Перша – найбільша – це портрети представників родини Потоцьких. Друга – портрети представників з родини Садовських. Третя – портрети трьох осіб, приналежність до власників Чорткова встановити не вдалось [14, с. 257-258].
Робота з цими музейними предметами дає можливість краще вивчити і проаналізувати їх. Відкриваються нові бачення, щодо атрибуцій деяких творів.
В контексті співпраці Національного заповідника «Замки Тернопілля» та Львівського історичного музею (далі – ЛІМ), яка розпочалася у 2008 році на підставі укладеної угоди про партнерство, ЛІМ випозичає предмети з фондової групи «Живопис» Національному заповіднику «Замки Тернопілля». На сьогодні з ЛІМу в Заповіднику експонується 83 історичних портрети, 7 з яких є частиною живописної колекції «Фундації ім. І. Садовського». Чотири портрети на даний час експонуються у Вишнівецькому палаці, зокрема у вестибюлі другого поверху:
-Садовський Леонард – Ігнатій. Художник невідомий. XVIII ст. Польща. Полотно; олія. 197 х 105 см. Ж-1332. Внизу картини напис польською мовою і родовий герб. Твір походить зі збірки Національного музею ім. короля Яна III у Львові. Депозит Садовського (№ 54, 96/5).
Бібліографія:
Inwentarz obrazów Muzeum Narodowego im. kor. Jana III. s ___ (___).
Dziennik nabytków Muzeum Narodowego im. kor. Jana III s. ___ (___).
Г. Якущенко. Каталог збірки живопису Львівського історичного музею. Львів, 1987. с.
(Рис.1), [4, с. 360].
-Четвертинський Федор. Художник невідомий.XVIII ст. Польща. Полотно; олія. 175 х 83 см. Ж-1340. В лівому верхньому куті картини напис: «XIAZE CZETWERTYNSKI». Твір походить зі збірки Національного музею ім. короля Яна III у Львові. Фундація Садовського (№ 46/12). З 1940 р. – власність ЛІМ.
Бібліографія:
Inwentarz obrazów Muzeum Narodowego im. kor. Jana III. s ___ (___).
Dziennik nabytków Muzeum Narodowego im. kor. Jana III s. ___ (___).
Гетьман Іван Мазепа. Погляд крізь століття: каталог виставки 21.VI.-24.VIII. 2003 р. Львів, Львів. Галерея мистецтв. Київ.2003. с.31
Г. Якущенко. Каталог збірки живопису Львівського історичного музею. Львів, 1987 . с.70.
Львівського історичного музею. Львів, 1987 . с.67. (Рис. 2), [4, с. 435].
-Потоцький Ривера. Художник невідомий. XVII ст. (?) Польща. Полотно; олія. 207,5 х 104 см. Ж-1329. Сигнатура: «STANISLAW NA PODHAUEACH REBERA POTOCKI SYN ANDRZEIA POTOCKIEGO KASZTELANA KAMIENIECKIEGO I ZOFII PIASECKIEU KASZTELANA KRAKOWSKI HETMAN WIELKI KORONY». Твір походить зі збірки Національного музею ім. короля Яна III у Львові. Депозит Садовського (№ 76).
Бібліографія:
Inwentarz obrazów Muzeum Narodowego im. kor. Jana III. s ___ (___).
Dziennik nabytków Muzeum Narodowego im. kor. Jana III s. ___ (___).
Г. Якущенко. Каталог збірки живопису Львівського історичного музею. Львів, 1987. с.70 .
(Рис.3), [4, с. 329].
У Зеленій вітальні Вишнівецького палацу експонується:
-Потоцький Микола. Художник невідомий. XVIII ст. Польща. Полотно; олія. 197 х 104 см. Ж-1331. В правому верхньому куті картини напис польською мовою: «Nikolay Potocki SYN Iakobа..». Твір походить зі збірки Національного музею ім. короля Яна III у Львові. Депозит Садовського (№ 16,58/103). З 1940 р. – власність ЛІМ.
Бібліографія:
Inwentarz obrazów Muzeum Narodowego im. kor. Jana III. s ___ (___).
Dziennik nabytków Muzeum Narodowego im. kor. Jana III s. ___ (___).
Г. Якущенко. Каталог збірки живопису Львівського історичного музею. Львів, 1987. с.70.
(Рис. 4), [4, с. 325].
На експонуванні в Збаразькому замку з ЛІМу експонується два історичних портрети у Жовтій вітальні:
-Потоцький Михайло. Художник НЕВІДОМИЙ. XVIII ст. (?) Польща. Полотно; олія
53 х 42,5 см. Ж-407. Сигнатура: «MICHAL POTOCKI SYN FELIXA KASZ:KRAK:HETM:W:KORON…». Твір походить зі збірки Національного музею ім. короля Яна III у Львові. Фундація Садовського (№ 113/125). З 1940 р. – власність ЛІМ.
Бібліографія:
Inwentarz obrazów Muzeum Narodowego im. kor. Jana III. s ___ (___).
Dziennik nabytków Muzeum Narodowego im. kor. Jana III s. ___ (___).
Г. Якущенко. Каталог збірки живопису Львівського історичного музею. Львів, 1987 . с. 20.
(Рис.5), [4, с. 328].
-Невідома шляхтянка. Художник невідомий. Поч. XIX ст. Польща. Полотно; олія
46,5 х 34 см. Ж-426. Авторський підпис чи монограма відсутні. Твір походить зі збірки Національного музею ім. короля Яна III у Львові. Фундація Садовського (№ 80/37). З 1940 р. – власність ЛІМ.
Бібліографія:
Inwentarz obrazów Muzeum Narodowego im. kor. Jana III. s ___ (___).
Dziennik nabytków Muzeum Narodowego im. kor. Jana III s. ___ (___).
Г. Якущенко. Каталог збірки живопису Львівського історичного музею. Львів, 1987 . с. 48.
(Рис.6), [4, с. 216].
У Голубій їдальні Збаразького замку на експонуванні знаходиться:
-Потоцький Францішек-Селезій. Художник невідомий. Польща. XVIII ст. (?). Полотно; олія. 78 х 63 см. Ж-495. Сигнатура: «FRANCISZEK SALEZY POTOCKI SYN IOZEFA STRAZN:W:KOR:I TEOFILII CETNEROWNY WOIEWODA KUOWSKI». Твір походить зі збірки Національного музею ім. короля Яна III у Львові. Депозит фундації Садовського (№67/31). З 1940 р. – власність ЛІМ.
Бібліографія:
Inwentarz obrazów Muzeum Narodowego im. kor. Jana III. s ___ (___).
Dziennik nabytków Muzeum Narodowego im. kor. Jana III s. ___ (___).
Г. Якущенко. Каталог збірки живопису Львівського історичного музею. Львів, 1987 . с. 21.
(Рис.7), [4, с. 333].
Характеризуючи збірку портретів Потоцьких-Садовських в цілому, необхідно зауважити, що портрети не є рівноцінними за рівнем виконання. Часто автори – невідомі художники, частина творів – копії. Але високий технічний та художній рівень багатьох полотен ставлять їх на рівень творів, які мають неабияку музейну цінність. А збереження пам’яток історії та культури передбачає не лише їх зберігання у відповідних умовах, але й професійне дослідження та популяризацію.
Оцінюючи міжнародну політичну ситуацію у Європі в ХХ ст., можемо лише домислювати, що б сталося з творами в часі воєн і соціальних потрясінь. А так вдалось зберегти значну частину унікальної колекції і збагатити музеї Львова десятками речей музейного достоїнства. Серед полотен, є першокласні твори малярства ХVІІІ - ХІХ ст., які доцільно порівнювати із живописом з інших зібрань панських замків і палаців Галичини, Поділля та Волині. Винятковість колекції «Фундація І. Садовського» для нас в тому, що вона розширює наші пізнання про формування живописних збірок малярства XVIII–XIX ст., звертає на себе увагу іконографією представників родини Потоцьких-Садовських, формує пошану до минулого та доповнює дослідження у вивченні історії Чорткова [8, с. 480-490].
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
- ЦДІАЛ України. Ф.55. Оп.1. Спр.4.
- Miasto Lwów w okresie samorządu 1870-1895. Lwów.Z Drukarni W. A. Szyjkowskiego. 1896.
- MĘKICKI Rudolf - Muzeum Narodowe im. króla Jana III we Lwowie. Przewodnik po zbiorach. Lwów 1936.
- Богданов С. Портрет: каталог / Львівський історичний музей. – Львів; Дрогобич: Коло, 2021. – 488 с.
- Muzueum Narodowe imieni króla Jana III. Przewodnik tymczasowy. – We Lwowie, 1908.
- Заповідники сучасної України. Освіта.UA. https://osvita.ua/vnz/reports/culture/11239/
- Ściślak M. Czortków w latach 1522-1946. – Wrocław, 1993.
- Токарська В. Вивчення живописної колекції «ФУНДАЦІЯ ІМ. І. САДОВСЬКОГО» у збірці Львівської Національної галереї мистецтв ім. Б. Г. Возницького // Наукові записки Національного заповідника «Замки Тернопілля» № 11, Збараж – 2021.
- Akt fundacyi. – Archiwum Sióstr Miłosierdzia Prowincji Krakowskiej w Krakowie: Akta Domów – 95, teczka I – Fundacja. 17 s.
- Федорів Т. Історія колекції портретів Потоцьких-Садовських з Чорткова.//Музей-платформа суспільного діалогу. Матеріали науково-практичної конференції до 125 річниці Львівського історичного музею. Львів - 2018.
- Rąkowski G. Przewodnik krajoznawczo-historyczny po Ukrainie Zachodniej. Cz. 1. – Pruszków, 2005.
- Inwentarz główny fundacji ubogich ś. p. Hieronima Sadowskiego. – Archiwum Polskiej Prowincji OO. Dominikanów w Krakowie. – Cz. 36.
- Федоришин П. Таємниці скарбів Садовських. Сторінками історії Чорткова (1772-1918 рр.). Книга друга. - Тернопіль: Підручники і посібники, 2021.-1088 с.
- Федорів Т. Портрети Потоцьких та Садовських з Фундації ім. Ієроніма Садовського у колекції Львівського національного історичного музею.// Наукові записки ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції Камянець-Подільського державного історичного музею-заповідника. - 2013.
- Науковий архів Національного заповідника «Замки Тернопілля», м. Збараж. Положення про Національний заповідник «Замки Тернопілля», ідентифікаційний код 21146541, № 1831 від 26.05. 2020 р., 19 арк.




+38(03550)2 42 47
zapovidnik_zbarazh@ukr.net