Підтримка світової спільноти задля збереження культурної спадщини України
Мабуть, ніхто б і не подумав, про те, що у центрі Європи у 2022 році, коли людство освоює космічні простори і проводить складні нейрохірургічні операції, відбуватиметься геноцид українського народу, руйнування міст і сіл аж до «випаленої землі». Росія, здійснивши жорстокий та кривавий напад на Україну, вбиває її мирних жителів, трощить не лише військову, а й цивільну інфраструктуру. Свідомо та цілеспрямовано руйнує пам’ятки архітектури, розкрадає та спалює музеї. Знищуючи матеріальне та духовне надбання нашого народу, немовби прагне стерти з лиця землі українську ідентичність та самобутню націю, яка у своєму розвитку пройшла складний шлях поневолень, війн та боротьби за незалежність. Усю глибину своєї творчості та неповторності український народ відобразив у вишиваних мотивах рушників та сорочок, різьблених орнаментах дерев’яних меблів, кованих мечах та шаблях, жіночих дукатах, писаних з одухотвореністю іконах, милозвучних піснях, якими захоплюється увесь світ. Усі ці надбання зберігаються у колекціях українських музеїв.
Для захисту матеріальної та духовної культури нашого краю об’єдналася світова спільнота. Вона не оминула своєю увагою Національний заповідник «Замки Тернопілля», який об’єднує у своєму складі пам’ятки національного та місцевого значення. У його фондах нараховується понад 70 тисяч експонатів. Для наповнення виставкових залі на тимчасовому зберіганні заповідника перебуває понад 600 музейних цінностей переданих з музеїв м. Львова.
У перші дні військової агресії усі експонати, які є окрасою експозиційних залів замку у місті Збараж, палацу князів Вишневецьких та замку у смт. Скалат були переміщені у тимчасові фондосховища, які знаходилися у підвальних приміщеннях.
Захищаючи їх від однієї загрози, виникала у цей же час інша. Адже підвальні приміщення не були обладнані належним чином, і у них важко було підтримуваним відповідний температурно – вологісний режим.
Із цією проблемою допоміг впоратися ALIPH Foundation – міжнародний альянс захисту культурної спадщині в зоні конфліктів, що базується в Швейцарії. Завдяки їх фінансовій підтримці заповідник закупив осушувачі повітря для підтримки належного температуро – вологісного режиму. Також кошти були витрачені на дерев’яні ящики та пакувальні матеріали, нестача яких особливо гостро постала у перші дні воєнного конфлікту.
Для допомоги українським музейникам об’єдналися колеги з Польщі, залучивши усю європейську спільноту.
Комітет допомоги музеям України об’єднав очільників більш ніж 40 польських музеїв. Ініціатором виступив директор Музею Варшавського повстання Ян Олдаковський. Завдяки їхній підтримці до України були направлені цілі вагони та вантажівки з пакувальними матеріалами, необхідними для консервації й перевезення мистецьких творів. Також реставратори та музейні працівники з Польщі надають консультації щодо збереження, інвентаризації та експонування фондових колекцій.
Перед українським народом постало складне завдання зберегти культурну спадщину свого народу для прийдешніх поколінь. І намагаючись знищити нашу етнічну ідентифікацію, насправді, путінський режим зумів об’єднати увесь світ для її збереження.