Димитрій Солунський

8 листопада (26 жовтня ст.) християнська церква вшановує пам’ять великомученика і мироточця Димитрія Солунського. В Національному заповіднику «Замки Тернопілля» зберігається ікона «святий Великомученик Димитрій Солунський, Мироточивий». На даний час вона є окрасою залу «Сакральне мистецтво». Ікона була передана у ДІАЗ з церкви Збаразького району у 1995 році. Образ мальований невідомим автором у ХІХ ст. олійними фарбами. Пам’ятка передана на реставрацію у 2004 році. На синьому тлі ікони зображений Святий Димитрій у повний зріст. Святий представлений в образі молодого лицаря у військових обладунках (період середньовіччя) з німбом навколо голови. У правій руці тримає він тримає синю хоругву з хрестом, у лівій – хрест і пальмову гілку.

Святий Великомученик Димитрій Солунський, Мироточивий

На думку художника-реставратора Магінського В.Д., за стильовими ознаками написання ікони можна віднести до Волинської школи живопису і датувати ІІ половиною ХІХ ст.

Димитрій Солунський народився в родині таємних християн і був таємно похрещений у домашній церкві у місті Фессалоніки (сучасні Салоніки). Батько служив проконсулом в імператора Максиміліана, котрий відзначався своїм категоричним ставленням до християн. По смерті батька Димитрія призначили на його місце — проконсулом Фессалонікійської області, головним завданням якого було оберігати місто від варварів і нещадно боротися з поширенням християнської віри. Димитрій, знаний як серйозний і грамотний правитель, вмів знаходити спільну мову з людьми, а також мав прекрасну на той час освіту. А ще він усім, чим міг, допомагав християнам: відкрито навчав жителів міста вірі християнській, викорінював язичництво та ідолопоклонство. Імператор Максиміліан зібрав військо і пішов на Фессалоніки, щоб покарати неслухняного проконсула. Димитрій, знаючи про неминучу смерть, щиро молився і постився. Імператор кинув його до в’язниці. Свою апостольську діяльність Димитрій продовжував і там. Розгніваний імператор наказав заколоти його списами. Це сталося у 306 році. 

Прославив Господь Димитрія не тільки за велику віру великими чудесами, а й тіло зробив його нетлінним та кістки мироточивими. Через сто років після смерті Димитрія відкрили його домовину – тіло залишилося нетлінним, а з кісток точилося пахуче миро, що зціляло недужих. 

Вшанування великомученика  в Україні почалось відразу після хрещення Київської Русі. На початку 70-х років XI століття був заснований Димитріївський монастир у Києві, відомий пізніше як Свято-Михайлівський Золотоверхий монастир. Побудував його син Ярослава Мудрого, великий князь Ізяслав, який при хрещенні одержав ім'я Димитрій.

Це свято пов’язується з військовим патріотизмом, захистом рідної землі. На образах найчастіше бачимо святого Дмитра зі списом у руках.

В суботу – Дмитрову, або "родинну", чи ще інакше "дідову" – справляють осінні поминки померлих родичів. Поминають парастасом у церкві та обідом вдома, на цвинтарі запалюють свічки.

За народними уявленнями, святий Дмитро приносить зиму. А ще старожили кажуть, що св. Дмитрій золотим ключем закриває землю-матінку. Буде він у себе ключі тримати, аж поки не прийде святий Юрій по них (6 травня) і землю не відімкне. 

В іконографії святий зображувався в образі воїна в повний ріст на троні та верхи на коні. Подальший розвиток іконографії Димитрія Солунського відбувся в мистецтві Пізнього Середньовіччя та Відродження. В цей період святий зображується в двох іпостасях — в образі воїна та мученика. Поширеними були парні композиції Димитрія з іншими святими та зображення постаті святого з житійними клеймами. Серед сцен з життя святого українські іконописці відтворювали народження Димитрія, його проповіді, прихід до царя, ув’язнення, сцени мук, благословення Нестора, Боротьба Нестора з Лієм, смерть та поховання святого. В другій пол. XVIІ-XVІIІ ст. популярними залишаються ікони з житійними клеймами святого. Проте змінюється сам образ Димитрія. Серед його атрибутів, окрім військового спорядження, з’являються символи мук – хрест та пальмова гілка. Зустрічаються і окремі пам’ятки з поясним зображенням Димитрія Солунського. Поширення в цей час набувають зображення Димитрія в донаторських іконах, а також композиції, де на перший план виводяться сцени з життя святого (зокрема боротьба Нестора з Лієм). Домінування того чи іншого образу Димитрія Солунського та зміна його іконографічних типів були зумовлені релігійними, політичними та соціальними чинниками.

 
Ірина Майба
наукова співробітниця
фондового відділу 
Національного заповідника
«Замки Тернопілля»

 

Share
Повернутися