Проєкт "Цифрова колекція сакральної дерев'яної скульптури XVІІІ-ХІХ ст. з фондів Національного заповідника "Замки Тернопілля"

Каталог «Сакральна дерев’яна скульптура XVІІІ-ХІХ ст.»

Каталог «Сакральна дерев’яна скульптура XVІІІ-ХІХ ст.» є частиною великого проєкту «Цифрова колекція сакральної дерев'яної скульптури XVІІІ-ХІХ ст. з фондів Національного заповідника "Замки Тернопілля"» за підтримки Українського культурного фонду.
Каталогізація музейних збірок надзвичайно важлива для дослідження та популяризації музейних пам’яток. Науковцями Заповідника зібрано та підготовлено чимало наукових матеріалів по вивченню фондової групи «Скульптура». З’явилися нові дані про ці чи інші пам’ятки. Уточнюється їх атрибуція. Це ставить на порядок денний створення каталогу.
Колекція «Сакральної дерев’яної скульптури» не є багаточисельною і нараховує понад 40 одиниць збереження. Це переважно дерев’яна станкова скульптура середини XVIII-XIX століття. Формування збірки було розпочато  наприкінці 80-их років ХХ століття. Завдяки експедиційній роботі наукових працівників було зібрано та врятовано від повного знищення десятки скульптур із напівзруйнованих церков та костелів Тернопільщини. Проведена велика робота по науковій атрибуції та консервації предметів скульптури. Сьогодні колекція Національного заповідника відома далеко за межами Тернопільщини.
Характеризуючи колекцію «Сакральної дерев’яної скульптури» треба зауважити, що автори скульптур є невідомі, але високий технічний рівень виконання ставить їх в ряд творів, які складають велику мистецьку цінність й були б окрасою будь-якого музею.
Цінність колекції полягає в тому, що вся «Сакральна дерев’яна скульптура» зі збірки музею колись прикрашала церкви та костели Збаразького району. Збірка дає повну уяву про розвиток скульптури XVIIIXІX століття нашого регіону.
Дослідники історії створення колекції «Сакральної дерев’яної скульптури» зазначають, що з церкви Святого Юрія села Кобилля, заснованої в 1885 році, було передано дві скульптури римських воїнів, які були частиною композиції «Голгофа». Стан збереження скульптур був критичним. Після проведення консерваційно-реставраційних робіт під керівництвом реставратора Володимира Магінського скульптури були приведені до належного експозиційного стану.
Із церкви Воскресіння Господнього в місті Збараж за сприянням настоятеля отця Григорія Єдноровича були передані у 1996 році скульптури ангелів, «Діва Марія, «Іоана Хреститель» та «Святий Миколай». Скульптури були виконані в традиціях бароко в середині XVIII століття.
У 2015 році за сприяння настоятеля церкви Воскресіння Господнього м. Збаража отця Олексія Боднарчука передано скульптури ангелів XVIII століття. Із греко-католицького храму Преображення Господнього у місті Скалаті до фондів заповідника були передані скульптури «Христос Благословляючий», та «Емануїл» ХІХ століття. Підсумком музейно-експедиційної роботи були привезені скульптури «Апостол Петро» та «Апостол Павло» XVIII століття. Із Спасо-Преображенської церкви села Залужжя Збаразького району були передані фігури ангелів, які прикрашали вівтар костелу.
Основу колекції «Сакральної дерев’яної скульптури» становлять твори, які у свій час прикрашали костел Святого Антонія ордену Бернардинів у Збаражі. Завдяки старанням працівників Національного заповідника «Замки Тернопілля» скульптури вдалося врятувати. Деякі з них відреставровані художниками-реставраторами і зайняли своє місце в експозиційному залі «Сакральної скульптури» Збаразького замку.
Створені в середині XVIII століття скульптури входили в програму декоративного оформлення костелу Святого Антонія. За технікою різьблення та композиційною будовою фігури були виготовлені різними майстрами. Деякі схожі за манерою виконання і, цілком можливо, належали різцю одного майстра: такі як фігури «Святий Бонавентура» та «Святий Домінік». Фігури різьблені статично з повільним вертикальним ритмом лагідно тесаних складок драперій. Скульптор оперував ефектом широких гладких поверхонь, які були яскраво золочені.
Збереглися дві фігури малого вівтаря костелу Святого Антонія, який був присвячений «Розп’яттю Христа». Центром композиції вівтаря, можливо, була картина із зображенням «Голгофи». По боках були розташовані фігури  «Богоматір» та «Святий Іоан». Фігури виконані в експресивній манері, характерній для стилю зрілого бароко. При створенні скульптур автор використовував формотворчий прийом гострих складок, які чергуються з кубістичними зломами тканин одягу. Фігури «Богоматері» та «Святого Іоана» відрізняються майстерністю виконання та відтворюють сильне внутрішнє переживання.
Доповнюють колекцію «Сакральної дерев’яної скульптури» фігурки ангелів-малюків, створені в середині XVIII століття в традиціях бароко. Бездоганне різьблення в дереві облич ангелів створює ідеальний образ при збереженні барокової емоційності.
В каталог «Сакральна дерев’яна скульптура ХVІІІ-ХІХ ст.» увійшли твори, які експонуються в залах Збаразького замку та є доступними для огляду, а також ті, які зберігаються у фондах Заповідника. Каталог створений, в першу чергу, як довідник скульптури в музейній збірці. Видання буде важливим підґрунтям для подальшого вивчення колекції.
 
Сергій Богданов
молодший науковий
співробітника Національного
заповідника «Замки Тернопілля»
Share
Повернутися